یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

خبرهایی از برخوردهای پرحاشیه در قلب بازار تلفن همراه

نبرد با غول قاچاق در علا‌ءالدین


دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۸:۰۰


در طول هفته گذشته پاساژ علا‌ءالدین خبرسازترین مرکز خرید کشور بود. همان‌طور که در شماره‌های قبل روزنامه فناوران درج شد، ابتدای هفته گذشته فردی طبقه ششم علاءالدین را برای خودکشی انتخاب کرد، پس از آن آتش‌سوزی و حریق در طبقه چهارم این پاساژ رخ داد و اواخر هفته، پاساژ به دلایلی که هنوز چند و چون آن کاملا مشخص نشده، شاهد ضد و خورد بین برخی از فروشگاه‌داران و نیروی انتظامی و در نهایت تعطیلی برخی از واحدها بود.

وایمکس نیوز - اما موضوع به همین جا ختم نشد و پس از گذشت چندین روز، تاثیر این حوادث همچنان در پاساژ حکم‌فرماست و اگر طی چند روز گذشته سری به این مرکز خرید زده باشید احتمالا این آشفتگی و تعطیلی غیرعادی برخی از مغازه‌ها برای‌تان عجیب بوده.
ظاهرا داستان از جایی شروع می‌شود که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور، اوایل هفته گذشته در همایش علمی تخصصی "راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز" در محل همایش‌های صدا و سیما، به آثار گسترده جابه‌جایی غیرقانونی کالا اشاره کرده و آثار منفی آن را ضربه به درآمدهای دولت اعلام کرد.
وی گفت: این عامل موجب کاهش درآمدهای گمرکی کشور و در واقع برداشت غیرقانونی از بیت المال می‌شود.
رییس جمهور اثر دیگر جابه‌جایی غیرقانونی کالا را کاهش قدرت کنترل دولت بر کالاهای وارداتی دانست و اعلام کرد: برخی کالاها که استانداردهای لازم را ندارند بر مولفه‌هایی مثل بهداشت و مصرف در کشور تاثیر می‌گذارند.
از این رو، سه شنبه شب گذشته، ماموران ستاد مبارزه با کالای قاچاق شبانه وارد پاساژ شده و اقدام به جمع آوری و بستن برخی از واحدهای طبقات چهارم و ششم که به نوعی انبار مغازه‌های همکف به شمار می‌رود کرده‌اند.
به گفته مغازه‌داران پاساژ، این قضیه فقط به سه شنبه شب ختم نمی‌شود بلکه در پی حملات متعدد ستاد مبارزه با قاچاق کالا، نیمه شب چهارشنبه و پنجشنبه هم درگیری‌ها ادامه یافته و بسیاری از مغازه‌داران به شب‌زنده‌داری گذرانده و در نهایت نیمه‌های شب اتفاقات عجیبی در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ رخ می‌دهد که باعث درگیری و پرتاب سنگ و تیراندازی می‌شود.
کسبه پاساژ ادعا می‌کنند ماموران به زور و حتی در مواردی با استفاده از دستگاه‌ جوش اقدام به بریدن قفل مغازه‌ها کرده و وارد مغازه‌ها شده‌اند.
در نهایت هنگامی که مغازه‌داران نمی‌توانند موضوع را حل و فصل کنند با مدیر پاساژ تماس گرفته و خواستار پادرمیانی او می‌شوند.
شنیده‌ها حاکی است که پس از ورود حاج رضا علاءالدین و پسران به پاساژ،‌ درگیری بیشتر شده و در نهایت وی و فرزندانش به همراه بیش از 20 نفر از مغازه‌داران پاساژ بازداشت می‌شوند.
بر اساس این گزارش، گفته می‌شود در پی اتفاقاتی که رخ داده، 23 باب مغازه تعطیل شده و فضای ترس و بلاتکلیفی بر پاساژ حکمفرماست.
البته شایعاتی هم مبنی بر اعتصاب یا تجمع کسبه در برابر اتحادیه لوازم صوتی و تصویری در روز دوشنبه (امروز) منتشر شده که البته بسیاری از کسبه از آن اظهار بی اطلاعی کرده و برخی از آنها این اقدام را امری بعید و غیر حرفه‌ای می‌دانند و معتقدند چنین اتفاقاتی ممکن است عواقب منفی هم در پی داشته باشد.
اما این قضیه را می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که مبارزه با قاچاق کالا، کاملا منطقی و درست است و اینکه نهادی درصدد نجات بازار که به گونه‌ای به منجلاب کشیده شده، برآمده، جای تقدیر دارد. اما همچنان نحوه برخورد جای تعجب و سوال دارد.
این که همه ما می‌دانیم و بارها و بارها از زبان مسوولان شنیده‌ایم که "دست‌کم" 80 درصد بازار تلفن همراه قاچاق است. اما اینکه پیش از هشدار و بدون زمینه چینی قبلی [به گفته کسبه آن مرکز بزرگ تجاری]، ستاد یکباره وارد عمل شده و اقدام به جمع آوری همه کالاهای موجود در برخی از مغازه‌های پاساژ کند، هم موجب کاهش امنیت روانی در بازار موبایل می‌شود.
 

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو